Клоакінг

Клоакінг (від англійського cloak – маска, прикриття) – спосіб чорної оптимізації сайтів, що полягає в різних формах видачі інформації пошуковим роботам і користувачам на одній і тій же сторінці. Так як легким для читання тексти нерідко програють за ранжуванням оптимізованому під ключові слова контенту, деякі веб-майстри вдаються до створення сторінок у двох варіантах, показуючи ту чи іншу інформацію користувачам і пошуковим роботам залежно від їх IP-адрес або User Agent.

Опис

По своїй дії клоакінг нагадує використання дорвеїв, але, на відміну від останніх, не вимагає організації автоматичного перенаправлення або ручного переходу користувачів на потрібну сторінку, що не дозволяє конкурентам побачити оптимізовану сторінку і використовувати її в своїх розробках. Однак клоакінг є більш трудомістким способом оптимізації, ніж створення дорвеїв. Для його реалізації будуть потрібні не тільки навички програмування, а й бази даних пошукових роботів.

Способи створення

Так як запити користувачів і пошукових роботів відрізняються між собою за IP-адресою і User Agent, це надає можливість веб-майстру налагодити автоматичну видачу різної інформації – пошуковим системам оптимізовані сторінки, а відвідувачам звичайне наповнення сайту. Виконується це за допомогою спеціальних програм і скриптів:

  • Клоакинг по User agent. Є найбільш простим методом, заснованим на перевірці даних User agent, в яких передається ім’я пошукового робота. Приміром, один з алгоритмів Яндекс при вході на сайт представляється як Yandex/1.01.001 (compatible; Win16; I). Використовуючи подібну інформацію про пошукову систему, можливо створити спеціальні скрипти, які при запитах будуть порівнювати User agent відвідувачів із зібраною базою імен роботів і при їх виявленні видавати оптимізований контент.

Незважаючи на ефективність, такий спосіб легко розпізнати. Для цього користувачеві досить за допомогою спеціальних програм зайти на сайт під ім’ям робота і отримати оптимізовану сторінку замість звичайної. Як правило, це робиться конкурентами для виявлення методів оптимізації або надання отриманої інформації в службу пошукової системи, яка може накласти на просувний сайт санкції.

  • Клоакінг за IP-адресою. Грунтується на перевірці IP-адрес, використовуваних роботами, і є найбільш надійним способом підміни сторінок, так як IP-адреса практично неможливо підробити. Маючи в своєму розпорядженні інформацію про корпоративні підмережі пошукових систем, можна видавати потрібні сторінки всім відвідувачам із зазначених діапазонів, що запобіжить виявлення обману при ручній перевірці співробітниками пошукової системи. Однак для реалізації даного клоакінга буде потрібно база даних з усіма використовуваними адресами.
  • Комбінований клоакінг. Для визначення роботів застосовуються відразу два вищеописаних способи – перевірка даних в User-agent та визначення IP-адрес, що підвищує ефективність методу.

Ставлення до пошукових систем

Більшість пошукових систем, зокрема «Яндекс», визначають клоакінг як нечесний спосіб просування сайтів і застосовують до схожих ресурсів штрафні санкції. Часто веб-майстри створюють сторінки не просто оптимізованими, а докорінно відмінними від оригінальних. Приміром, видаючи пошуковому роботу звичайний текст з часто використовуваними ключовими словами, а користувачам рекламні посилання з пропозицією придбати просування товарів. Але клоакінг не завжди розглядається пошуковими системами в якості обману. Формування сторінок залежно від параметрів запитів може використовуватися і в таких цілях, як видача користувачам сторінки в залежності від встановленого в їх браузері мови, перенаправлення відвідувачів на дзеркало сайту або показ версії сайту, коректно відображається в специфічному браузері.

На даний момент клоакінг широко використовується більшістю великих сайтів, зокрема:

  • сервісами Google;
  • ресурсом Amazon.com, який варіює видачу товарів залежно від раніше переглянутих користувачем сторінок.
  • Yelp.com, що застосовують геотаргетинг;
  • NYTimes.com, що запрошує зареєструватися на сайті після 5 кліків;
  • Forbes.com, на якому неможливо потрапити на головну сторінку, не переглянувши перш рекламний ролик;
  • ComputerWorld.com, що показує своїм відвідувачам величезну кількість рекламних вікон, а роботам звичайний html-текст.

Класифікація типів клоакінга

Залежно від призначення клоакінг також може ділитися на:

  • «Білий», що представляє собою перенаправлення користувачів з метою підвищення зручності роботи з сайтом і не порушує ліцензії пошукових систем. Сюди також відноситься геотаргетинг.
  • «Сірий». Часто до розташовуваних статтями веб-майстри додають можливість їх роздрукування або показу в текстовому вигляді, що породжує виникнення різних варіантів одного і того ж матеріалу. Посилання на них з інших блогів або сайтів можуть призвести до індексації контенту в якості неунікального. З метою уникнення цього явища на другорядні посилання ставиться спеціальний редірект, направляючи контрольну вагу на оригінальну статтю. Незважаючи на порушення правил, подібні методи приносять користь відвідувачам і не призводять до накладання пошукових санкцій.
  • «Чорний». До цього виду належить будь-який клоакінг, що видає користувачам не релевантні текст або обманює пошукові роботи за допомогою надання їм оптимізованого контенту з метою підвищення ранжування.