Показник відмов

Показник відмов – величина, на підставі якої пошукові системи роблять висновок про цінність сайту для користувача. Пояснимо. Всіх користувачів пошукових машин можна розділити на дві великі групи. Перші, входячи на сайт за посиланням з сторінки видачі, виконують якісь дії – переходять на внутрішні сторінки, реєструються і так далі. Загалом, залишаються на сайті. Другі – покидають сайту відразу ж. Ступінь відмов являє собою відношення кількості відвідувачів з другої групи до загальної кількості відвідувачів, що увійшли на даний сайт за посиланням, наданим пошуковою системою.

Причини відмов користувачів від перебування на сторінці сайту

У контексті пошукового просування головною причиною відмов користувачів є нерелевантність сторінки. Якщо говорити зовсім просто, то ситуація виглядає таким чином. Користувач набирає в пошуковому рядку запит. Пошукова машина у відповідь на клік користувача по віртуальній кнопці “Знайти” видає результати пошуку. Користувач переходить за посиланням, але бачить не зовсім те, що очікував, або зовсім не те у вмісті сторінки, що йому потрібно. Зрозуміло, користувач відразу залишає сайт. Відбувається відмова користувача і відповідно підвищується ступінь відмов.

З яких причин користувач може покинути сайт, сторінка якого визнана пошуковою машиною релевантною? Вони очевидні. І всі зводяться до незручного для користувача інтерфейсу – не раціональної розмітки сторінки, неправильної верстки і так далі. Наприклад, веб-майстер вибирає занадто маленький розмір шрифта, щоб розмістити на сторінці текст, а користувачу важко читати дрібні букви і він покидає сторінку. Хоча зовні все виглядає цілком правильно. Тобто, сторінка відповідає всім критеріям – ключовий запит в тексті присутній, пошуковий робот його бачить, сторінку індексує, але для користувача вона виявляється незручною. Ступінь відмов для сайту збільшується.

Небезпека високого ступеня відмов

Поведінка користувача, коли він не затримується на сайті, дуже сильно нагадує пошуковим машинам дії користувача у випадку “чорного” просування сайту. Існує два методи “чорного” просування, коли користувач не затримується на сайті – клоакінг і використання дорвеїв.

У першому випадку вміст сторінки взагалі не відповідає запиту користувача, тому, що вона налаштована таким чином, щоб ключовий запит бачив лише пошуковий робот, а користувачеві показується зовсім інший контент. Результат – людина йде з сайту в дві секунди. У разі дорвейного просування – перебування на сайті вимірюється навіть не секундами, а їх долями секунд. Люди взагалі на дорвейний сайт не потрапляють, а автоматично перенаправляються на сторінки іншого ресурсу, що просувається “чорним” оптимізатором. Користувачі – хоч і не потрапляють на сайт, але пошуковик реєструє ситуацію “зайшов і вийшов”.

Тому будьте готові до того, що якщо ваш сайт буде набирати високу ступінь відмов, то пошуковики будуть ретельно перевіряти вас на “надійність”.

Затримуємо відвідувача на сайті

Ефект, що здійснює пошукова машина по притягуванню уваги користувача до сайту, можна порівняти з магнітом. Звертання уваги є, але воно слабке. Завдання веб-майстра – “прибити” увагу користувача до сайту цвяхами! Способи для цього вибираються різні. Однак найголовнішим є релевантність пошуковому запиту. Це без обговорень. Сторінка повинна бути зручною для користувача. Людина має отримати саме те, за чим прийшла на сайт.

А далі за ступенем важливості йдуть інші інструменти, які стимулюють користувача виконати якісь дії. Ось, наприклад, для чого веб-майстри розміщають на своїх сайтах посилання на MMORG-ігри? Спеціально для цієї мети. Ймовірно, користувач побажає битися з яким-небудь монстром і тому не відразу піде з сайту.

А, наприклад, для відвідувачів інтернет-магазинів вельми привабливими є яскраві банери, центральною темою яких будуть величезні знижки або розпродаж товару за мізерними цінами. Люди реагують на слово “знижка”, якщо воно написано яскравим, таким, що впадає в очі кольором і супроводжується знаками оклику або динамічною анімацією. Реагують настільки рефлекторно, що клікають на банер не замислюючись над тим, а чи потрібна їм ця знижка.

А ще багато хто, мабуть, натикався в мережі на заголовки новин на кшталт “Шок! Трагедія в сім’ї зірки!”. Клікаєш по такому заголовку, а там виявляється ніяка не трагедія, а щось зовсім невинне або смішне. Цінності для користувача воно ніякої не несе, але він зробив перехід, а значить, пошукова машина не зафіксувала користувацької відмови. Ступінь відмов не зросла. Що й було потрібно.

Рекомендація від просунутих SEO-фахівців – робіть сайти цікавими, наповнюйте їх різними приємними і цікавими для людей “фічами”, і ви знизите ступінь відмов. Проте, зовнішня привабливість сайту, не повинна шкодити самій його сутності. Сайт, який заявляє про себе, як про корисний у відповідності з тим чи іншим призначеним для користувача, повинен бути таким насправді. Це, повторимося, не обговорюється.