Яндекс

Яндекс – російська пошукова система, що надає російським користувачам зручний інструментарій для пошуку та оперування інформацією у всесвітній мережі Інтернет. Будучи повністю російською розробкою, Яндекс орієнтований саме на користувачів на території Росії та сусідніх держав. Існує дві версії походження назви цієї пошукової машини. По-перше, кажуть, що «Яндекс» – це «Языковой иНДЕКС». Причиною народження цієї версії є мовна спрямованість пошукових алгоритмів, що активно працюють з морфологією російської мови. По-друге, стверджують, що російське слово «Яндекс» відбулося від Yandex – скорочення фрази «Yet Another iNDEXer», що переводять на російську мову як «ще один індексатор», тобто, пошуковик. Яка версія вам подобається більше?

Створення Яндекса

Яндекс починався в той час, коли інтернет навіть в Америці був ще дивовижною іграшкою, а в Росії про це взагалі нічого не знали. У далекому 1990 році двоє підприємливих, в той час ще радянських, людей заснували компанію з виробництва і продажу різноманітних банків даних. Цими людьми були два Аркадія – Волож і Борковський. Найуспішнішими їхнім продуктами були класифікатори, що містили найрізноманітніші відомості – від патентів та винаходів до переліку товарів і послуг. Класифікатори успішно продавалися різним зацікавленим установам, наприклад, науково-дослідним інститутам.

Однак, тоді це вже не були просто переліки документів, а повноцінні бази даних, забезпечені інструментами ефективного пошуку даних усередині масиву інформації. Коли в Росію прийшов Інтернет, і в зв’язку з загальними тенденціями у розвитку «пошукової справи» Волож і Борковський вирішили створити систему пошуку інформації вже не в невеликому інформаційному просторі, а в планетарних масштабах – в мережі Інтернет. Для створення пошуковика вони використовували ті пошукові алгоритми, які були розроблені ними для довідників і класифікаторів. Досвід виявився успішним.

Офіційно робоча версія пошукової машини Яндекс була представлена ​​у вересні 1997 року. «Здібності» пошуковика на той час були наступні.

  1. Визначення унікальності сторінок із знаходженням копій, виконаних у різних системах кодувань.
  2. Орієнтація на морфологію російської мови, особливо, на точні словоформи.
  3. Оцінка релевантності, яка крім кількості слів пошукового запиту враховувала відносну частоту слова на сторінці, віддаленість ключових слів один від одного, положення слова на сторінці.

У 2000 році пошуковик Яндекс став комерційним проектом – була заснована компанія «Яндекс».

Сервіси Яндекс

Перетворивши Яндекс в інструмент отримання комерційного прибутку, його творці змушені були зробити пошуковик максимально привабливим для користувачів Рунету. З плином часу з’явилися сервіси, які до пошуку мають відношення вельми віддалено. Існують такі популярні служби, як Яндекс.Гроші і Яндекс.Товари. Десятки тисяч людей користуються безкоштовним поштовим сервісом Яндекс.Пошта. Дуже популярний, знову ж безкоштовний, хостинг від Яндекс – narod.ru.

Секрет популярності Яндекса крім іншого полягає в тому, що всі його сервіси враховують саме російську специфіку, якщо так можна сказати, російський менталітет. Навіть у підходах до дизайну головної сторінки розробники підходять з цих позицій. Знаючи, як ревно ставляться користувачі до інтернет-трафіку своїх комп’ютерів, творці Яндекса розробили на додаток до основного дизайну мінімалістичний скін – Ya.ru.

Крім загальновживаних сервісів Яндекс пропонує скористатися деякими вузькоспеціалізованими службами. Ці сервіси призначені, головним чином, оптимізаторам і веб-майстрам – Яндекс.Вордстат, Яндекс.Вебмайстер і Яндекс.Директ. Якщо веб-майстер і оптимізатор користуються цими зручними службами, то, як правило, індексація сайтів в Яндексі легка і необтяжлива – «свої» сайти Яндекс любить.

Алгоритми Яндекса

Однак головним сервісом є швидкий і точний пошук інформації. У реалізації цього Яндекс, по суті, недалеко пішов від своїх «колег», використовуючи, в більшості випадків ті ж пошукові механізми, що й інші пошукові системи. Різниця лише в підходах до організації процесу пошуку. Наприклад, розробники Яндекса ввели такий інструмент, як зворотний індекс. Сенс його такий ж, як у алфавітного покажчика у звичайній книзі. Читач переглядає каталог слів, в якому вказуються номери сторінок, що містять те чи інше слово.

Точно так само діє і Яндекс, переглядаючи каталог сторінок сайтів, де зустрічається той чи інший ключовий запит. Однак такий каталог потрібно спочатку скласти, вірно? Складання є процесом внесення в список відповідних сайтів. Каталог цей в Інтернет-термінології називається індексом. Для того, щоб потрапити в каталог, в індекс Яндекса, сайт повинен відповідати жорстким вимогам Яндекса – бути унікальним, корисним користувачеві і «законослухняним». Останнє передбачає використання тільки дозволених методів оптимізації. Яким чином Яндекс ранжує сайти для складання каталогу зворотного індексу? Для цього пошуковик дуже тісно працює зі статистикою популярності пошукових запитів.

Навіть до такої справи, як назва алгоритмів, Яндекс підходить специфічно. Алгоритми є не набором сухих цифр і нудних абревіатур, а назвами російських міст – Магадан, Находка, Арзамас, Снєжинськ. Останній алгоритм, яким Яндекс користується з грудня минулого року, називається іменем південного російського міста – Краснодар.

Особливості просування сайту в Яндексі

Для успішного просування сайту в Яндексі необхідно звертати увагу на наступні параметри контенту сайту.

  • Частота пошукового запиту на сторінці. Яндекс вельми жорстко ставиться до перенасичення сторінок ключами, сприймаючи за спам їх велику кількість.
  • Розмір сторінки. Наприклад, кількість текстового контенту має бути на сторінці від двох тисяч знаків. Верхня планка не обмежена, але швидкість обробки сторінки істотно знижується, якщо текст містить більше 10000 символів.
  • Розміщення пошукового запиту в заголовку сторінки, в так званому «title».
  • Ну і, звичайно, кількість зовнішніх посилань на сторінки сайту та їхня вага, тобто, авторитетність сайту.

Всі ці параметри визначаються пошуковим роботом Яндекса автоматично, але Яндекс не був би Яндексом, якби не перевіряв в би ручну ще сайт перед тим, як присвоїти йому рейтинг. Ретельна модерація виключає попадання сайту в індекс Яндекса тільки за формальною відповідністю встановленим вимогам.