Юзабіліті

Юзабіліті (Usability) – це властивість продукту бути придатним до використання. Та визначає загальну степінь зручності предмета при використанні. Якщо говорити про сайт, як про певний інтернет-продукт, то він також володіє своїм юзабіліті в тій чи іншій мірі.

Юзабіліті – це характеристика, яка в першу чергу звернена до відвідувачів сайту. Пошукові машини її не оцінюють, вона лише побічно впливає на ранжування.

Чим якісніше юзабіліті, тим популярніший сайт, тим краще продається продукт, тим більший трафік, а відповідно, вища видача в пошукових системах – все взаємопов’язано. Низький рівень юзабіліті, відповідно, зменшує відвідуваність сайту. Однак, це абсолютно не означає, що цей сайт не містить хорошого контенту. Навпаки, контент може бути цікавим, корисним, а юзабіліті – низьким. Наприклад, цікава інформація знаходиться на сторінці багаторівневого меню з невиразною назвою, дістатися до якої ні в один, ні в два кліка ніяк не вийде. Або інформація набрана, але розташована так, що прочитати її неможливо. Ось і виходить за приказкою: по бороді тече, а в рот не попадає.

Юзабіліті форми і змісту

Всі ці моменти повинні враховуватися ще на етапі проектування сайту і надалі – при його просуванні. Потрібно обов’язково пам’ятати, що сайт, як і будь-який продукт, складається з двох складових: форми і змісту. Термін “юзабіліті” може відноситися як до першого, так і до другого компонента. А ідеальним варіантом є гармонія між першим і другим, що є запорукою вдалої розкрутки сайту.

Отже, зміст. Йдеться, звичайно, про якісні сайти з унікальним контентом. Контент з хорошим юзабіліті – це грамотно написаний текст, який цікавий користувачу, якісні фотографії, унікальні малюнки, діаграми, які можна прочитати та розшифрувати. З точки зору змісту сайт повинен бути корисним, тільки в цьому випадку відвідувач повернеться сюди.

Багато термінів “юзабіліті” відносять в першу чергу до форми – тобто до структури та оформлення сайту, зручності розташування сторінок, зручності меню, використання кнопок, банерів та інших елементів.

Високий ступінь юзабіліті

Юзабіліті вважається високою, якщо вперше потрапивши на сайт, клієнт відразу ж розуміє, як ним користуватися. Ще одна ознака: клієнт, потрапивши на сайт вдруге, без проблем запам’ятовує та легко орієнтується. Третя ознака більше з розряду психології, але так само важлива: користувачу повинно бути приємно користуватися сайтом. Як критерій хорошого юзабіліті можна вважати і відсутність помилок при користуванні сайтом. Це особливо важливо, коли мова йде про великі розгорнуті портали з вимогами реєстрації, заповнення анкет, інтерактивними опитуваннями, іграми. У цьому відношенні сайти з іграми особливо показові: клієнт, зайшовши на сайт і не зрозумівши, як грати, з чого починати, зробивши декілька спроб, покине сайт.

Покращувати юзабіліті можна постійним тестуванням сайту реальними користувачами, веденням обліку, чим і займаються професійні розробники сайтів, аудитори та оптимізатори.